torsdag 23. juni 2011

Caledonienkanelen(Fort William-Inverness) og videre mot Kirkwall Orkenøyene 14-23 juni

Tirsdag den 14 juni dro vi med buss fra Banavie og inn til Fort William hvor vi skulle finne ut hvordan vi kunne ta Harry Potter toget som vi kalte det. Det viste seg at toget var en veldig populær attraksjon og det var fullt på formiddags togene alle de dagene vi var der. På kveldstoget samme kveld derimot kunne vi plass.

Vi tilbragde derfor dagen i Fort William med å spasere i gågata, shoppe litt, gå på restaurant og blogge litt på det lokale biblioteket. Ungene storkoste seg på biblioteket hvor de kunne lese så mange engelske bøker de ville. Vi har kjøpt inn en del engelske bøker som de øver seg veldig på å lese.

Harry Potter toget eller The Jacobite som det egentlig heter skulle gå kl 1710 Inger, Olai og Karen ble passasjerer mens Kjetil, Sina, og foreldrene til Kjetil dro tilbake til båten. Toget var ett staselig, velholdt damplokomotiv. Ruta det går er regnet som en av verdens flotteste togruter. Vi ble godt mottatt av en konduktør som lignet veldig på professor Humlesnurr. Han visste ikke hva godt han kunne gjøre for oss. Først fikk vi sitte i vår egen cupe i toget hvor ungene var sikre på at det måtte ha vært her Harry Potter og gjengen satt. Etter hvert fikk vi flytte til en cupè på 1 klasse, så etter litt fotografering i den første flyttet vi til vår egen cupè på 1 klasse med deilige ørelappstoler. Humlesnurr som de kalte han hadde en hund som de fikk hilse på og innimellom kom konduktøren med serveringsvogn forbi, akkurat som i Harry Potter.
Tog turen gikk forbi Skottlands dypeste innsjø, korteste elv og høyeste fjell Ben Nevis.
Første stopp var Glenfinnan stasjon hvor vi spaserte til Glenfinnan monumentet som Prince Edvard Stuart reiste for å hedre sin far i 1745.

Videre kjørte toget gjennom knallgrønne daler, over sletter og fjell. Vi så sauer, kaniner, høylandsfe og en flokk på ca 20 hjort.
Siste stopp på turen var på Skottlands mest vestre stasjon Mallaig. Her hadde vi bare en ½ t pause, de fleste stilte seg i Fish and Chips kø, vi gikk på Coop og kjøpte oss kveldsmat.
Hjemturen tok bare 1 ½ time uten stopp, da spilte vi Krig og så mer på den flotte skottske naturen. Vi prøvde å ha vinduet oppe men da haglet det inn små kullbiter. Vel fremme i Fort William fikk vi hilse på lokomotivførerne som var kullsvarte i fjeset og så ganske så svette ut. Kl 2300 sent men godt var vi tilbake i båten igjen.

Dagen etter gikk turen videre over Lock Locky til Fort Augustus. Vi overnattet der en natt og etter en liten tur på land dro vi videre over Lock Ness i skikkelig pøsregn. Vi hadde egentlig planer om å stoppe ved Urquhart Castle og Lock Ness monster exhibition, senter men det var ingen som ville på land i regnværet.

Det ble en overnatting til ved Tomnachurich bridge før vi søndags morgen ankom Inverness. Mandag morgen dro Gustav og Margrethe med buss til Aberdeen for å fly hjem.

Mandag ettermiddag kom Zita med Elin og Rolf til Inverness og det ble ett hyggelig gjensyn. Onsdag ettermiddag dro vi videre mot Orkenøyene sammen med dem.

Seilaset nordover mot Orkenøyene ble ett nattseilas hvor motoren måtte gjøre største delen av jobben p.g.a rolige forhold. Vi ankom Kirkwall kl 1230 i dag.
I dag har vi vært på bytur og på besøk i en gammel norsk fiskeskøyte fra Måløy. Der fikk vi omvisning, tørrfisk og baccalao.

Ungene begynner å bli leie av all seilingen og sikkert også mette på opplevelse. Nå er det å komme hjem til Sauda som teller for de. Det var stor jubel da vi i går sa at vi antagelig var hjemme om 10 dager. Vi regner med å legge til kaien vår i Sauda en gang i helga 1-3 juli men været får bestemme.

Vi har fremdeles skole om bord men det minker veldig på sidene i bøkene så det blir ikke mange dagene til vi sier oss ferdige. Det blir spennende å se hvordan de klarer seg når de kommer tilbake til skolen.

Olai fikk telefon fra Sigurd bestekompisen sin i går og de begynte å planlegge hva de skal gjøre når Olai kommer hjem. Sina planlegger å besøke Rhine med en gang vi legger til i Sauda og Karen skal skrive liste så hun får besøkt alle i klassen før skolestart. Hun ville helst vært innom alle da vi var hjemme sist.

Det blir noen gratulasjoner i denne bloggen også.

Gratulerer til Gustav som fylte år den dagen de dro!

Hipp hurra og gratulerer til fam. Øye som fikk gutt nr. 4 den 22. juni.