lørdag 11. september 2010

Vi har heist det Portugisiske gjesteflagget

Strandlek
Karen nyter det
Sina og
Da sitter eg her da ca i Povoa de darzim ca 20 nm fra Porto fremme på bauen og fryser i baken. Det er utrolig fuktig her på nettene, men når nettet ikke funker på annet viss så må man bare.Det er fullt av fisker som hopper rundt meg og himmelen er stjerneklar så det gjør ingenting. Dette er en stor by og det høres ut som det er gospel konsert og bønnemøte på land.
Værgudene bestemte seg for å gi oss en ny sjanse til å nyte Cies øyene. For å ligge klar når finværet kom dro vi tilbake til Cies tirsdags kveld. Vi våknet ikke til sol onsdagsmorgen heller men temperaturen var bra, og vi var fornøyde. Etter skolen dro vi med jollen til stranden, det er ikke noe havn her så her låg vi rett utenfor stranda på svai. Ungene storkoste seg, badet masse og samlet fine skjell.Siden det ikke var så mye sol, hadde vi nesten hele stranda for oss selv. Onsdag ettermiddag kom det flere skandinaviske båter. Vi ble faktisk etterhvert 5 norske, 1 dansk/norsk, 2 danske og en svensk båt. Torsdags morgen kom finværet og vi hadde en lang dag på stranden. Ungene bygde flotte sandslott og badet hele dagen, så vi voksne kunne virkelig slappe av. Etter en lang stranddag dro vi slitne og litt solbrente tilbake til båten og grillet spanske pølser. De var det mye god smak i.
Fredag startet som vanlig med skole. Kjetil, Trond på Occasione og Ulf på Fryd var på dykkertur mens vi andre på de norske båtene gikk tur opp til ett utsiktspunkt. Det var bare 1,5 km å gå hver vei så det var en fin tur for ungene å gå. Da vi kom til toppen var det vannvittig flott utsikt. På veien hadde ungene det travelt med å studere spesielle nøtter og mange firfisler. Etter turen var det deilig å komme seg ned til stranda igjen å få ta seg ett bad. Torsdagens suksess ble gjentatt og vi vendte tilbake til båten enda mer solbrente. På kvelden samlet gjengen seg i en bar på land. Vi hadde en koselig kveld, samtidig var det siste gang vi såg mange av dem for en stund. Vi reiste videre idag morges Lørdag. Vi dro innover til Baiona idag morges i halv åtte tiden for å bunkre, dusje og handle litt før vi seilte videre. Været var nydelig og det gjorde ingenting om vi bare hadde vind til å seile i 4-5 knop. Kjetil og Olai hadde sitt første bad i tau bak båten. Det begynte å blåse litt mer utpå ettermiddagen og vi fikk mer fart. Hadde egentlig planer om å gå helt til Porto ikveld men det begynte å bli mørkt så vi fant ut at vi ville gå til havn så nå er vi altså i Povoa de darzim og går nok videre de ca 20 nm til Porto imorgen tidlig. Nettilgangen er veldig svak her men det kommer bilder etterhvert både fra de siste dagene og dagene i Baiona
Her er litt av cies

På toppen av ett utsiktspunkt