fredag 4. februar 2011

Ja da er klokka 0300 og jeg Inger sitter her våken pga av kløende myggstikk/sandloppebitt. Tenkte det kanskje ville hjelpe litt å blogge litt før jeg prøver å finne søvnen igjen.
Vi har det fremdeles like flott alle er friske og i godt humør.

Vi har seilt opp til Bequia nå for en to dagers pitstop for vasking av klær, vannpåfylling og reparering av forseil før vi drar videre nordover mot St. Vincent og St Lucia i morgen. Vet ikke helt hvor vi ender, det får vind og værforholdene avgjøre.

Siden sist blogg har vi vært på Tobago Cays igjen for ennå flere dager med snorkling og bading. Det er utrolig nydelig der ute. Mange små idylliske øyer med kritthvite strender. Når vi snorkler her er det småfisk og mange store skillpadder å se på. Både Olai og Karen dykket helt ned til skillpaddene og tok på dem. Karen har en egen ro når hun får ligge i vannskorpa og snorkle. Jeg var med henne en tur og snorklet for å se på skillpaddene hvor jeg ble ganske så imponert når lillejenta dykket ned på 4 meters dybde for å ta på en skillpadde.

Dag to på Tobago Cays hadde vi hummer og pizzaparty om bord i Caspara sammen med Sprelsk og Fryd. Vi kokte hummerne selv og spiste de på norsk måte med loff og mills majones. Det smakte veldig godt.

Tro det eller ei men vi har fleipet litt om at det hadde vært flott å få komme på cocktail party på en av de virkelig store båtene her nede. Lykken var stor da det ble kringkastet på VHF  at alle europeiske båtene som lå på Tobago Cays var invitert på Cocktailparty til en 153 fot stor Yacht. Vi jublet og var ganske raskt klare for dette. Denne opplevelsen kunne vi ikke la gå fra oss. Det så nok litt merkelig ut der vi ankom det flotte store skipet i vår lille Maritim jolle. Vi ble godt mottatt av både crewet og eierne av båten. De var veldig opptatt av ungene og det at vi hadde seilt over Atlanteren. Sina fikk som vanlig mye oppmerksomhet for hennes ”blue eyes” noe hun begynner å bli temmelig lei av så hun tok på seg solbrillene. Etter 1 1/2 time var ”fest” og beskuelse av en utrolig flott båt over og vi dro fornøyde tilbake til vår ”lille” Caspara.

Etter 3 netter i Tobago Cays begynte vi utrolig nok å bli litt leie av å være der ute. Vi innser at det er på tide å bevege oss nordover. Vi dro først innom Canuan en øy like utenfor Tobago Cays for en natt. Jeg og Olai var en tur på land og fikk handlet inn litt basisvarer. Dette var en enda en sjarmerende øy med hyggelige mennesker og fargerike hus. Også her trippet det høner og geiter rundt i gatene. Det ble mye svell og lite søvn på natta så vi bestemte oss til tross for en del vind og seile videre opp til Bequia.

Det ble en tur på kryss og med store bølger rett imot. Vinden var stabil så det var ikke noe særlig ubehagelig selv om det blåste opp mot 25 knop. Vi så 2 hvaler rett før vi ankom Bequia den ene bare 50 m fra oss.

I dag var Kjetil inne og fikk levert det gamle forseilet som gikk opp i en yttersøm da vi seilte fra PSV til Tobago Cays slik at det ble fikset. Vi har nå heist det nye seilet vårt som er litt mindre og passer bedre til vindforholdene her nede men greit å få fikset det gamle for å ha ett i reserve.

Jeg og Olai var også innom byen en tur for å få handlet noe kjøtt. Blir for det meste kylling på menyen for det er mye av det her nede. Men i dag fikk vi tak i kjøttdeig. Det var en gjeng som var glade da det ble taco til middag i dag. Etter bytur ble det bading på stranda. Her er både Sprelsk og Leahnis så det var 6 barn som koste seg sammen på stranda i dag.

Stranda her er veldig barnevennlig med lite bølger og sandbunn så her fikk Sina svømt masse i stranda. På Tobago Cays var det ikke så lett for henne å svømme for det var store bølger og litt strøm i sjøen.

Som vanlig hadde Karen og Gaute store problemer med og godta at de ikke skulle være med hverandre mer i dag etter standturen, de har det så kjekt i lag.

Veldig kjekt å komme tilbake til Bequia, flere kjente oss igjen og ønsket oss velkommen tilbake Vi traff også Willie igjen, veldig koselig møte. Han hilser alltid med sin Peace, love and respect hilsen og hadde lært seg flere ord på Norsk nå… mente Olai

Bakegleden har endelig truffet Caspara. Vi har hatt mange mislykkede brødbakeforsøk men etter innhandling av doble stekebrett på Grenada går det som det suser. Brød og rundstykker blir knallgode. Endelig slutt på mursteinsbaking og svidde bunner.