søndag 24. april 2011

Lenge siden siste blogg- kjøp av seiljolle-rundtur med Ellen Kristine og Mikal-innflytting på hotell, klargjøring av båt og avreise Azorene for gutta

Det er lenge siden siste oppdatering på bloggen men vi har hatt det så travelt i det siste at det har blitt lite tid til bloggskriving. I dag etter en god avskjedsmiddag på restaurant vinket vi hade til Kjetil, Olai og Mikal. Det var veldig trist, det blir lenge til vi ser dem igjen ca 1 mnd. Viss forholdene er greie regner de med å bruke mellom 14-20 dager opp til Azorene og 8-10 dager fra Azorene til Dublin. Olai syntes nok det var litt leit å reise fra alle de gode vennene han har fått på turen siden han ikke vet når han treffer de igjen og om han gjør det. Dette er nok litt av medaljens bakside at vi har blitt kjent med så mange fantastiske mennesker og har blitt vandt med å omgås de ofte for nå å reise hjem til forskjellige kanter av Norge. Kjetil var også en tur ved Fort Louis Marina i Marigot Bay og fikk sagt hade til Zita, Fryd, Leahnis og Rikaros som reiser senere i uka. Vi håper på å treffe dem igjen på Azorene eller i England men det vet vi ikke sikkert. Nå er vi jentene igjen på hotellet og savnet etter gutta kommer nok til å bli stort men vi skal prøve å kose oss så godt vi kan. Det var nok det beste for alle at vi ble igjen og at gutta reiste alene og at vi var så heldige at Mikal kunne være med som mannskap.

Avskjed. Ellen Kristine skal bo på hotellet med oss to netter til før hun drar hjem til Arendal igjen. Vi har hatt det kjempekjekt ilag med de mend de har vært her.

Rett før avreise, mamma måtte grine noen tårer da ja....

Gutta klar for avreise

Da dro Caspara ut på det stor Atlanterhav...........

Siden sist blogg har vi dradd fra BVI til St Martin hvor vi først lå noen netter i Simpson Bay hvor vi falt for fristelsen å kjøpe oss en Walker Bay seiljolle. Vi måtte vente noen dager før den var ferdig montert så vi dro til Phillipsburg hvor vi ble i to dager for å klargjøre båten til Ellen Kristine og Mikal skulle komme. Vi prøvde og å få ryddet og pakket ned klær og ting så mest mulig skulle være klart til overfarten til Europa.

Phillipsburg var en by veldig preget av turisme. Utenfor lå det store cruiseskip og handelen i byen var basert på Cruiseturisme. Det var en veldig fin strandpromenade der men ellers så var ikke Phillipsburg noe særlig fin by.

Hele fam. Nes Rasmussen var med i gummijollen da seiljollen skulle hentes tidlig fredag morgen. Kjetil hadde mekket litt på jollemotoren og tydelig gjort noe feil for med en gang vi ga litt gass så stoppet jollen. Vi kom oss både frem og tilbake til Budget Marina men det gikk sent. Motoren ble fikset og seiljollen ble rigget og satt på vannet. Det begynte å regne noe forferdelig så det ble dårlig med seiltesting denne dagen.

På tur med seiljollen

Flyet til Ellen Kristine og Mikal var forsinket så de ankom Caspara kl 2300 fredag. Etter en god natts søvn og testing av Seiljollen som var helt suveren dro vi mot Antigua.

Første stopp ble på St Barts og Anse le Columbier hvor vi snorklet i det klare vannet og så en liten havskillpadde. Vi spiste en god middag om bord på båten, og fikk besøk av påskeharen.

Anse Columbier
Påskeharen har vært her

Sina og Ellen Kristine

Deretter satte vi kursen mot Antigua. Det ble en flott nattseilas, og vi kom til English Harbor tidlig dagen etter. Her var det classic race week, så vi fikk sett mange flotte store båter for fulle seil.

Større fender enn dette skal en lete lenge etter. Den tilhører The Eagle kjent som verdens mest avanserte seilbåt.

Museum

Fort

Dagen etter dro vi ut til Green Island, et ordentlig paradis. Her var det kritthvit sand og lyseblått hav. Både store og små koste seg med seiling i den nye seiljollen, soling, snorkling og oppdagelsestur blant kaktuser og palmer.

Green Island

Badeglede

Så stod Barbuda for tur. Her satte Inger alle mann i aksjon for å samle sand til sin karibiske hage som hun skal lage seg hjemme i Sauda. Det ble sanket inn en liten kanne med kritt hvit sand. Kjetil var litt usikker på om han ville ha med de ekstra kiloene, men han lot seg overtale etter litt forhandling. Etter sandsanking og bading i fantastiske omgivelser dro vi tilbake til båten og spiste spekemat som Ellen Kristine og Mikal hadde tatt med fra Norge.

Vi måtte ta Mikal og Ellen Kristine med til Barbuda, der er det bare så nydelig.

20. april var vi vel tilbake ved St.Martin
Inger og jentene sjekket inn på hotellet, der skal de bo sammen med Gunn Hilde, Thea og Gaute på Sprelsk. Ellen Kristine skal bo sammen med oss noen dager frem til hun flyr hjem til Norge den 26 april og da håper vi at hun har hatt ett kjekt opphold i Karibien til tross for mye barneleven og stress før Caspara seilte avgårde. Hotellet ligger litt utenfor Marigot, den franske hovedstaden på øya. Her fikk alle tatt seg en etterlengtet lang dusj, og vi fikk vasket litt salt ut av håret. Tiden her på hotellet har gått med til bading i bassenget, tøyvask og de siste forberedelsene før Caspara vender nesa østover mot Azorene. Kjetil har fylt hele 800 liter disel og 600 liter vann, så da skal de nok klare seg en god stund ute på det store Atlanterhavet.

Mikal med utsikt over Margiot Bay

Værmeldinger har vært flittig lastet