tirsdag 7. desember 2010

Sina har frisert meg

Alle hjelper til

Vi har laget hytte i cockpit

En sliten gjeng

Julekalenderåpning

En flyvefisk som hadde forvillet seg opp på båten

Blankpussa gutta

Herlig med en regnskyll

Vi startet fra Cabo Verde sammen med en Svensk båt med navn Ambika. Meningen var at vi skulle holde kontakten underveis men de hadde noe problemer med satelitt telefonen sin så vi mistet ganske raskt kontakten.Første døgnet gikk det ganske bra unna med genaker seiling ca 7 knop. Neste uken var det varierende med lite vind, så det ble en del motorgåing og vi holdt 4,5 -5 knop. Etter 10 dager på havet snudde vinden fra øst til nord så da seilte vi på skarp kryss ett par døgn i ca 7 knop. Siste 3 døgn fikk vi bra vind fra øst så da ble genaker heist på nytt og vi holdt ca 7,5 knop.
Hele overfarten har vært veldig behagelig med lite bølger, den største utfordringen har vært varmen. det har vært ca 32 grader i skyggen og 29 grader i sjøen. På slutten ble det litt bedre, vi fikk litt skyer og faktisk noen etterlengtede regnbyger. Når det var på det varmeste var det best å være under dekk med viftene igang. Kjetil har installert datavifter fra Clas Olson over alle sengene.
Vi må innrømme at deler av overfarten var en slitsom tolmodighetsprøve, spesielt når det var lite vind og lite fremdrift. Ellers var dagene ganske like med skole ( det vi orket...varierte endel, noen dager var det for varmt) , fisking, bading, og kinokveld med popkorn. Tante Tone og Bestemor hadde laget julekalender så 1 desember ble den røde kufjerten ( vi har sett Olsenbanden Sorte gullet) med 3X24 gaver funnet frem til stor begeistring. Ungene har blitt veldig me flinkere til å leke sammen isteden for å benytte seg av elektronisk underholdning. De har klart seg overaskende bra på hele overfarten.
Vi kom til Barbados etter mørkets frembrudd så vi bestemte oss for å gå direkte til Bequia. Vi kom frem tidlig på morgenen etter 15 dager på havet. Gleden var stor. Vi ligger nå ankret opp ved en nydelig strand Admiral Bay like utenfor byen. Idag har vi kost oss på stranda. Byen her er preget av seilturisme og det ligger sikkert 200 båter utenfor her, men det er ikke mange som tar turen til den nydelige stranda. På stranda siter ei koselig innfødt dame og selger iskald drikke, smykker og klær. Ellers kommer det småbåter og selger frukt, suvenirer, klesvask, diesel, og vann. Idag morges kom en innfødt mann i en bitte liten båt og ønsket oss god morgen på Norsk. Han ville bare slå av en prat på de 10 norske ordene han kunne. Senere snakket Kjetil og Olai med han på stranda og det viste seg å være Willy, han som skal ordne med julefesten for de norske båtene. Inntektene fra denne festen skal gå til ett lokalt barnehjem.

1. Gratulerer med vel gjennomført langseilas! Godt å høre at dere har kommet dere trygt over. Kos dere masse i varmen, her hjemme er det -10 grader midt på dagen, så strømpebukse er et must;).
    Ha en fantastisk førjulstid!
    Klem fra Ellen Kristine og Mikal

2. Hei,hei! Godt å hørra at dokken er komt vel over havet! Eg har føllt med på bloggen heile tida,jammen er dokken tøffe.Snakker ofte om dokken når Alma er på besøk her.Ha det kos videre! Hilsen fra Torunn,Per hilser og ;-)

3. Hei alle sammen!

Nå har vi nettopp hatt en oppdatering på bloggen deres, kjempespennende og innimellom veldig rørende lesning og bildetitting.
    For en opplevelse dere gir hverandre, noe å ta med seg videre i livet til store og små!! I disse juletider setter det et perspektiv på dette med presanger....
    Savna dere på 2.juledag, men ser jo at dere hadde mange andre å feire jul med og fikk oppleve et mye mer meningsfullt juleselskap på barnehjemmet.
    Ønsker dere ei fin nyttårsfeiring og alt godt i det nye året!!