lørdag 1. januar 2011

Det har blitt en stund siden sist blogg men vi bare nyter tiden her

Vi tar dagene som de kommer…..veien blir til mens vi går den. Vi vet som regel ikke før dagen kommer om vi blir på samme sted eller reiser videre.

I alle fall så begynte det å bli på tide å begynne å tenke på å reise videre fra Bequia som var vårt første stoppested i Karibia.. Vi hadde det så godt der og ble der til sammen 19 fantastiske dager.

Kvelden før vi dro var vi på koselig restaurantbesøk sammen med Sprelsk på Devils Table. Virkelig en restaurant vi kan anbefale, det var deilig med en skikkelig biffmiddag. Olai og Karen var veldig fasinerte av restaurantens interiør som var skikkelig sjørøverprega…kjempestilig.

Farvell til Israel og mamma siste dagen på Bequia
Willie og Olai

Mandag den 27 desember etter vi hadde vært en tur inne i byen for siste gang dro vi mot Tobago Cays. Det ble som vanlig sent før vi kom oss av gårde så første natta la vi oss til utenfor Canouan som er en øy like utenfor Tobago Cays. Vi ville ikke gå inn til Cays i mørket for det er så mange rev der. Tidlig tirsdag morgen dro vi ut til Cays, der var det bare utrolig flott. Masse rev å snorkle på, nydelige sandstrender, knall blått hav, store Iguaner og det beste av alt alle skillpaddene. Olai, Karen og Kjetil var og snorklet og så flere Skillpadder hver gang.Onsdag kom det flere norske båter og vi var etter hvert 9 stk. Om kvelden organiserte Serenity lobsterparty på stranda. Vi var 23 mann til bords så det gikk mye hummer den kvelden. Vi ble hentet av Desperado sin båt og fraktet inn til stranda. Stakkar hummeren, den ble delt i to levende før den sprellende ble lagt på grillen. Men utrolig godt var det. Etter en vellykket kveld for både barn og voksne ble vi kjørt tilbake til båten igjen, sjøen fra bølgene sprutet veldig så vi var ganske så våte når vi kom om bord.

Torsdag blåste det og var mye svell utpå så vi bestemte oss for å reise til Union Island for å feire nyttår. Vi fikk ligge til kai på Clifton Anchorage yacht club, utenfor ett fint hotell i Clifton. En veldig sjarmerende og fargerik liten by. Til brygga lå også Zita, Sjarmen og Rikaros som reiste videre samme dag.

Her er det slik at enten så spiser en på restauranten deres eller så betaler en for å ligge. Trodde vi i alle fall da vi planla nyttårsfeiring med besøk av gjengen på Zita og pinnekjøtt til middag. Men da vi skulle betale for en ekstra natt på brygga nyttårsaften fikk vi beskjed om at vi bare fikk ligge der viss vi spiste i restauranten, ikke tale om noe annet. Vi som hadde lagt pinnekjøttet i bløt dagen før og syntes at nyttårsmiddagen i restauranten der var veldig dyr gikk for å forhandle, men det til ingen nytte. Manageren var en skikkelig sur fransk fyr som ikke lot seg rikke selv om vi hadde gitt beskjed dagen før at vi kom til å bli liggende der i to dager og vi lovde at vi skulle spise middag der senere. Heldigvis var nabohotellet veldig gjestfrie så vi fikk flytte til deres brygge isteden uten å måtte gå på deres restaurant….men tror nok vi avlegger ett besøk der i dag. Det eneste som var litt dumt på den nye kaien var at veldig mange innfødte kom og ville hjelpe oss med litt for mye enn hva vi ville ha hjelp til og så skulle de ha betaling etterpå.

Ved brygga her er det ett lobsterbasseng som restauranten henter fersk lobster i og rundt det kryr det av landskillpadder. Veldig kjekt for ungene.

Nyttårsaften feiret vi sammen med Rolf, Elin og Aleksander på Zita. Vi hadde en kjempekoselig kveld med skikkelig tradisjonelt pinnekjøtt og riskrem til dessert. Ungene så film for å holde seg oppe til årsskiftet. Karen og Sina fant senga i ca 2200 og lot seg ikke vekke kl 2400, men det gikk ikke glipp av så mye. Det var noen få raketter men her er det litt ”smartere” enn oss så de skyter ikke penger til værs. Inger og Olai gikk inn til byen sammen med Zita gjengen der var det god stemning og nedtelling til det nye året. Etterpå bar det tilbake til båten og åpning av champagne.

GODT NYTTÅR ALLE SAMMEN

I dag har Inger vært og fått 1 t massasje hos Sophia som holder til rett over posten her i Clifton… Hun hadde virkelig gode hender, kostet bare 105 EC ca 250 norske kan virkelig anbefales til andre seilere som drar innom her.